Visual SoMe - Post 1.jpg

A Green Deal programja az EU számára az „ember holdra szállásának” pillanata: ehhez miért elengedhetetlenek a hőszivattyúk?

Az épületállomány, így a hűtés- és fűtés  2050-re kitűzött dekarbonizációja kulcsfontosságú lesz Európa klímasemlegessé tételében. A Daikin üdvözli az EU Green Deal programját, és meggyőződése, hogy a hőszivattyúk kulcsfontosságú szerepet fognak játszani mind a klímasemleges Európa, mind  a fenntartható gazdasági növekedés megteremtésében.

Európa 2050-re a Föld első szén-dioxid-semleges kontinensévé kíván válni, és az Európai Bizottság célja az, hogy már 2030-ra legalább 55 százalékkal csökkentsük a kibocsátást. A Daikin támogatja ezt a törekvést, és 2050-re maga is szén-dioxid-semleges vállalattá kíván válni.1

 

Az Európai Green Deal beruházási terv2 legalább 1 milliárd eurónyi befektetést szeretne bevonzani az Európai Unió, a nemzeti kormányok és a magánszektor közreműködésével az Európai Unió dekarbonizációs céljainak megvalósítására. 3

A COVID járvány okozta gazdasági visszaesés hatásainak közös kezelésére megalkotott 750 milliárd eurós ’Next Generation EU’ terv  középpontjában is a Green Deal áll.

Európa dekarbonizációja és a COVID-19 járvány utáni helyreállítás hatalmas kihívásokat jelent. A Green Deal jelentőségét jelzi az is, hogy bemutatásakor a Bizottság elnöke a holdra szállás pillanatához hasonlította.

Mi a Daikinnál  bízunk abban, hogy az  olyan alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák, melyet a hőszivattyúk is képviselnek, erőteljes ösztönzést kapnak majd a tagállamokban.

 

Miért a hőszivattyúk?

Az európai épületállomány felelős az Unió teljes szén-dioxid kibocsátásának körülbelül 36 százalékáért. Tekintettel arra, hogy az EU végső energiafogyasztásának 50%-át a fűtés és hűtés jelenti, ezen belül 80%-ot az épületekben4  használnak fel óriási potenciál rejlik az épületek dekarbonizációjában.

 

  • A hőszivattyú-technológia már bizonyított, és Európa rendelkezik a technológia további bővítéséhez szükséges szakértelemmel és beruházásokkal. A családi házaktól a lakóparkokig, a felújítástól az új építésig, a kicsitől a hatalmas kereskedelmi épületekig és ipari üzemekig, a hőszivattyúk mindenre alkalmazhatók, és jól beleillenek a Green Deal programjába.
  • A hőszivattyúk az alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológia megtestesítői. Egy egységnyi, hőszivattyúk által előállított hőenergia környezeti hatása körülbelül fele még egy kiváló hatékonyságú gázkazánénak is; és ez még tovább csökkenthető az elektromos áram előállításának további „kitisztításával”.
  • A hőszivattyúk a megújuló energiát hasznosítanak, például a levegőt, a vizet vagy a talajból kivont hőenergiát. A megújuló energiaforrások használatának ösztönzése hozzájárul az import energiaforrások felhasználásának csökkentéséhez.
  • A hőszivattyúk egyre növekvő mértékben használnak megújuló forrásokból előállított villamos áramot, így alkalmasak arra,  hogy 100%-ban klímasemleges megoldást nyújtsanak. Ezt erősítik a közös európai megújulós célok is, hiszen 2030-ra elektromos áram előállításán belül a a megújulók aránya a jelenlegi 32 százalékról a duplájára, akár 65%-ra is emelkedhet.6.
  • Ráadásul a hőszivattyúk fontos szerepet kaphatnak a villamos hálózat kiegyensúlyozásában, így segíthetik a megújuló energiatermelés további kiaknázását, például hőtárolás, illetve a felhasználási csúcsok kiegyenlítése révén.

A hőszivattyúk elterjedésének ösztönzése segítheti az EU gazdasági növekedését is, mivel ezeket a termékeket Európában széles körben fejlesztik és gyártják. Csak a Daikin egy európai kutatás-fejlesztési központtal és öt olyan gyárral rendelkezik, amelyek a hőszivattyú technológiához kapcsolódik.

Minden, a hőszivattyú technológiába fektetett forint helyi munkahelyek teremtését szolgálja. A hőszivattyú iparág egésze jelenleg 225 ezer embert foglalkoztat Európában7. Így a megújuló fűtésbe történő újabb beruházások nemcsak környezetünk, hanem az európai - és hazai - gazdaság számára is kifizetődőek.

 

 

Svédország sikertörténete

Svédország az 1980-as években indította el azt az ambiciózus szakpolitikát, amely a fosszilis tüzelőanyagokkal működő kazánok hőszivattyúkra cserélésére irányul. Napjainkra a hőszivattyú vált a svéd otthonok bevált fűtési megoldásává, melynek köszönhetően 1990 és 2018 között 33,7%-kal csökkent az üvegházhatást előidéző gázok összkibocsátása8.

Több európai ország is elindult ezen az úton, köztük Franciaország, Németország, Olaszország és Hollandia indított el hasonló, - hőszivattyúkat és kazáncserét támogató - programokat.

 

 

Ne támogassuk tovább a szenet

Az EU Green Deal kezdeményezését követően az uniós tagállamok törvényhozói kétféleképpen tehetnek lépéseket a dekarbonizáció elérése érdekében.

Mindenek előtt elköteleződhetnek a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának csökkentése, kivezetése mellett. 2020 januárjától Ausztria például már nem engedélyezi olajtüzelésű kazánok telepítését az új építésű otthonokban. Ez a kiváló kezdeményezés is azt mutatja, a politikai döntéshozók hogy tudják ösztönözn a fosszilis tüzelőanyagok használatának csökkentését.

A  megújuló technológiák felhasználásának ösztönzésére vonatkozó feltételeket is javítani szükséges.

Számos tagállamban túl magas az elektromos áram és a gáz ára közötti különbség ahhoz, hogy a felhasználók számára vonzó befektetés legyen a hőszivattyú9. Ösztönzőkkel elérhető a szakadék áthidalása, de hosszú távú megoldás az, ha az energiaár erőteljesebben tükrözi az előállításához vagy felhasználásához kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátást.

A szén-dioxid-kibocsátás ’beárazása’ hozzájárulhat a kibocsátások további mérsékléséhez, például az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerének (Emission Trading System, ETS) az épületek fosszilis energiahordozó felhasználására vonatkozó kiterjesztésével, vagy az energiaadóról szóló irányelv felülvizsgálatán keresztül10.

 

 

Fogyasztók ösztönzése

A fogyasztók számára vonzóbbá kell tenni a hőszivattyúkat.

Az iparág folyamatosan újabb, egyre innovatívabb és felhasználó-barát termékjellemzőkkel, árral, formatervezéssel, könnyebb üzemeltetési tulajdonságokkal rendelkező termékeket fejleszt11. Az is fontos azonban és erőfeszítést igényel, hogy a fogyasztók mind szélesebb köre megismerje a hőszivattyúk előnyeit,.

A kormányok ösztönzőkkel nagyobb figyelmet irányíthatnak a hőszivattyúkra a lakóépületek felújításával összefüggésben. Hosszú távon azonban más eszközök tehetik előnyös választássá a hőszivattyúkat.

Ilyen megoldás lehet az épület teljes energiatanúsítványában a megújuló energia használatának erőteljesebb érvényesítése. Ez a fogyasztókat is arra ösztönözheti, hogy részletes számításokat készítsenek a tulajdonosokat terhelő összes költségről, és a környezetvédelmi előnyökről. 12

 

Minden európai számára elérhető

Rövid távon a kormányzati ösztönzők járulhatnak hozzá a szén-dioxid-semleges fűtésre történő átállás felgyorsításához és tehetik a hőszivattyúkat elérhetővé valamennyi európai polgár számára. Hosszú távon olyan eszközök motiválhatják a végfelhasználókat  a hőszivattyúk választására, mint a az energiaárak, valamint az épületek energiafelhasználásának és a szén-dioxid-kibocsátásának megfelelő megjelenítése.

Svéd példa, együtt más európai jó gyakorlatokkal azt igazolja, hogy ez a stratégia működik. Franciaország és Németország például kiterjedt és népszerű programokat indított olajkazánok cseréjére . Olaszország „Superbonus” rendszert indított a hőszivattyúk népszerűsítésére, amely egy 110%-os visszafizetéssel kombinált hitelként működik.

A Daikin a hőszivattyúipar más ágazati szereplőivel közösen vállalja azt, hogy a végfelhasználókkal a hőszivattyúk előnyeit megismertesse. A jól képzett telepítői csapat kiszélesítésén is dolgozunk, mert csak így tudjuk biztosítani  a szakszerű beüzemelést és a teljes körű fogyasztói elégedettséget.

 

Mi a következő lépés?

A Daikin saját célkitűzése az, hogy 2050-re globálisan is karbonsemleges vállalatként működjön.

Meggyőződésünk, hogy az összes érintett – beleértve a politikai döntéshozókat, az iparág vezetőit és a fogyasztókat is – célja közös: alapozzuk meg a szén-dioxid-semleges jövőnket.  

Együtt képesek leszünk Európa fűtési szektorának dekarbonizációjára és a Green Deal ambiciózus célkitűzésének elérésére.

Már csak neki kell fognunk.

 

 

 

1 Daikin környezetvédelmi felelősségvállalás, https://www.daikin.eu/en_us/about/environmental-responsibility.html

2 Európai Bizottság, Kérdések és válaszok, konzultáció 2020. szeptember 14-én, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_24

3 Európai Parlament, „Európa egy milliárd eurós klímafinanszírozási terve, konzultáció 2020. augusztus 6-án, https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20200109STO69927/europe-s-one-trillion-climate-finance-plan

4 Az Európai Unió hőtechnikai stratégiája, konzultáció 2020. szeptember 17-én, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016DC0051&from=EN és annak munkadokumentumai, konzultáció 2020. szeptember 14-én, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016SC0024&from=EN

5 VHK felülvizsgálati tanulmány a gazdaságos tervezés és az energiacímkék vonatkozásában helyiségfűtő berendezések és kombinált fűtőberendezések esetén, 5. rész, 7. ábra, konzultáció 2020. szeptember 17-én, https://ecoboiler-review.eu/Boilers2017-2019/downloads/Boilers%20Task%205%20final%20report%20July%202019.pdf

6 Az Európai Parlament Bizottsága, a Bizottság, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság és a Régiók Bizottsága által kiadott közlemény, konzultáció 2020. szeptember 17-én, https://ec.europa.eu/clima/sites/clima/files/eu-climate-action/docs/com_2030_ctp_en.pdf

7 Európai Bizottság, „Versenyképesség a fűtési és hűtési ágazatokban és a szolgáltatások terén”, konzultáció 2019. június 28-án, https://www.euneighbours.eu/sites/default/files/publications/2019-08/20190822%20MJ0319513ENN.en_.pdf

8 Nemzetközi Energiaügynökség (International Energy Agency, IEA), Svédország országprofilja, konzultáció 2020. szeptember 14-én, https://www.iea.org/countries/sweden

9 Eurostat, Elektromos áram árak statisztikái: Statisztikai adatok, konzultáció 2020. szeptember 17-én, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/pdfscache/45239.pdf

10 Az Európai Parlament Bizottsága, a Bizottság, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság és a Régiók Bizottsága által kiadott közlemény, konzultáció 2020. szeptember 17-én, https://ec.europa.eu/clima/sites/clima/files/eu-climate-action/docs/com_2030_ctp_en.pdf

11 Lásd a Daikin Altherma 3 H HT-t: https://www.daikin.eu/en_us/product-group/air-to-water-heat-pump-high-temperature/daikin-altherma-3h-ht.html

12 Például a Daikin megoldás kiválasztó eszközt bocsát a telepítők és a fogyasztók rendelkezésére, ennek „Stand by me” a neve, https://standbyme.daikin.eu/

 

Kapcsolódó cikkek